Debatt på svt 24

Sitter och tittar på Debatt just nu på SVT 24. Idag handlar det om de ensamkommande flyktingpojkarna som ska placeras i Vellinge utanför Malmö.
Från hemmet så talar fyra praktiga män, (2 i medelåldern samt 2 tuffa killar med armarna i kors) mot dessa pojkar som om dem vore någon illegal gangsterkvart som sprider en dödlig sjukdom genom sin närvaro.
Det har spåtts om att huspriserna kommer att sjunka i värde och att kriminaliteten kommer att öka.


Visst, det finns alltid två sidor av ALLT. Men jag kan med handen på hjärtat säga att om jag i framtiden fick chansen att ta hand om ett barn som kommit hit helt ensam, utsatt och vilsen med en bakgrund av exempelvis krig, svält, förstörelse, förföljelse m.m så skulle jag inte tveka på att ta den chansen. Människa som människa - oavsett nationalitet, språk, religion och uppväxt.

Min tanke är bara en sak: Vad skulle dessa gubbar hemma vid köksbordet säga ifall deras söner i samma ålder som de asylsökande pojkarna skulle behöva detta beskydd. Vänd på det.

HAHA! En sak nu bara, en kille i panelen kom hit som 3-åring från Irak. Han kom till en helt främmande familj och har växt upp här. Han sa att han inte valde, hans familj gjorde det inte heller, dem fick en chans att rädda sin son - och tog den. Men nu säger en av snillepojkarna vid köksbordet att "kunde ni inte bara ha stannat i t.ex. Danmark på vägen istället för att åka ända hit till Sverige?"
Och ett till citat på ett ungefär "Du, jag har träffat fler invandrare än du tror, jag har varit inne i Malmö jävligt ofta"
Ja, jag kände att dessa uttalanden var det enda som behövdes..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0