Att sluta - töntigt eller starkt?



Som många kanske vet så är jag vegetarian. Jag äter alltså inte heller kyckling eller fisk.
Jag dricker inte kaffe eller röker/snusar.
Nästa sak jag seriöst funderar på är att sluta dricka alkohol.
Nu kanske jag inte slutar med alkohol helt men jag tror inte att jag kommer fortsätta dricka någon cider på krogen, bara för att man känner något överhängande krav på att man måste för att vara välkommen, utan ta en cola istället.

Alkohol
är för många ett laddat ämne, det är mångas bästa vän medan det för andra är en tröst.
Det alkohol egentligen är - ett nervgift.

Varför det är lagligt kan man fråga sig men många påstår att hade alkohol kommit in i dagens samhälle så hade det blivit narkotikaklassat.

Jag själv har inte sug av det. Jag vinner heller inget på att dricka.
Min kropp åldras, mina organ tar stryk och jag kan inte behålla den kontroll jag själv vill ha över mina handlingar, tankar och samtal.
Jag mår dåligt dagen efter trots att jag bara druckit några cider och jag har nog egentligen alltid fart illa även om det inte är jag själv som druckit.
Jag får även höra, senast i fredags, att det inte märks någon skillnad på mig ifall jag druckit eller inte. Jag kan presentera mig för okända, prata om saker som vissa bara kan då dem druckit, dansa och ha kul.

Varför dricker folk ens alkohol om det inte var för att känna sig större, bättre, snyggare, vackrare, modigare eller roligare?
Man får ju faktiskt inte ut någonting utav det i slutändan förutom en tidigare föråldrad kropp, ett beroende och en sänkt självkänsla då man tror att man duger då man är påverkad, men inte då man är nykter.
Att se till alla brott som troligtvis aldrig ägt rum ifall alkohol varit olagligt är också en ganska stor tankeställare samt alla dödsolyckor i bland annat trafiken då föraren varit alkoholpåverkad.
Många brott som exempelvis våldtäkter, misshandlar, rattfylleri och diverse skadegörelse skulle minska då tjejerna/kvinnorna kan reagera och agera bättre, männen kanske aldrig skulle ta mod till sig eller ens få idén att våldta någon, personen bakom ratten skulle aldrig köra påverkad och ölflaskan skulle aldrig kastas på bilen.
Alkoholrehabilitering skulle inte alls behöva finnas i samma grad som idag och polisen skulle inte behöva göra lika många ingripanden vid alkoholrelaterade brott. Individen själv skulle alltså tjäna på det, kommunen skulle tjäna på det och staten skulle tjäna på det.

Kommentarer
Postat av: Elly

Där skrev du nått som stämmer rätt bra!

Alkohol är ju faktiskt ganska onödigt i längden, visst att man kan ta en öl eller 2, men jag håller med dig :)

2010-06-25 @ 00:22:57
URL: http://gravidnu.blogg.se/
Postat av: uldén

Jag håller verkligen med dig där måste jag säga! men jag motstår trycket från alla som tycker man borde dricka. och när sjukt nöjd med mitt liv ändå!

2010-06-25 @ 13:41:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0