Update - Taj Mahal, Lotus-temple

Igår åkte vi till Agra tillsammans med vår chaufför med ett outtalbart namn (vilket vi tyvärr även glömt). Taj Mahal var fantastiskt! Så stort och så mycket folk.
Vi fick med oss en engelsk- och spansktalande guide som var jättetrevlig!
Väl inne på Taj Mahal var det ganska ofta svårt att avgöra vem som faktiskt var en turistatraktion - Taj Mahal eller jag. De smygfotade och filmade mig HELA tiden. De puttade fram sina barn lite diskret bredvid mig för att sedan ta ett ytterligare diskret kort, killar kom fram och frågade ifall jag kunde posera med dem, de följte efter mig för att få en snygg bild, osv. Jag bara skrattade och Reinaldo upptäckte helt plötsligt att fler vill ha mig än han, haha. Ingen har hittills dragit i mitt hår men det har varit nära många gånger så Rei har fått gå precis bakom mig ett flertal gånger för att säkerställa att inget ska hända.


Jag och den stackars pojken som pappan tryckte fram och snällt bad mig vara med på kort, haha.
Notera även mina supersnygga skoskydd!

Efter en hektisk dag i Agra med ca 4-5 timmars bilfärd, kedjade stackars apor, tiggande människor, värme, trängsel, blickar, förföljelse, Taj Mahal, tempel, fort, bananer och lite shopping så åkte vi till hotellet för att ta det lugnt och äta middag. Efter att restaurangansvariga fått en utskällning av hotellmanagern så fick vi ett bord uppe på takvåningen tillsammans med ca 30 indiska tjejer som hade något slags party. Nyfikna blickar och mycket skratt.
World cup i Cricket ägde även rum, (Cricket är Indiens största och mest populära sport så detta har följts maniskt sedan vi kom hit) och denna kväll var det final mellan Indien - Sri Lanka. Som tur var vann Indien och firandet bröt ut. Glädjeskrik, kramar, ännu mer biltutor, dans, trummor och fyrverkerier bytte av varandra och mitt i allt detta var vi - svenskarna som inte ens förstod reglerna!
En stund efter vinsten kom militären till vägen utanför hotellet och satt upp två vägbommar för att få de överdrivet glada indierna att sakta ner lite. Missen de gjorde var dock att de satte upp en rostbrun bom som inte syndes i mörket. Detta resulterade i två högljudda och fruktansvärda smällar - precis framför våra ögon! De reste sig dock bara, hoppade och skakade av sig och drog bort motorcykeln. Kanske visste de att de ändå inte hade råd med sjukvård eller så var de rädda för följerna ifall de blev arga då militären snabbt hjälpte dem upp.

Denna morgon började tidigt - som alla andra. Vi gick upp till soluppgången då vi skulle börja resan tillbaka till Delhi klockan 7. Jag gjorde en snygg entré till restaurangen genom att fastna med ena skon i mina nyköpta "harembyxor" vilket gjorde att jag tappade balansen helt och föll handlöst nerför marmortrappan. Jag rullade runt och ner till mittenavsatsen där Reinaldo trodde att jag skulle stanna men detta gjorde att jag fick upp farten ännu mer och de som fick mig att stanna var glasdörren - ytterligare en trappa ned. I fallet tänkte jag dock på motorcykelolyckorna och det enda jag kunde tänka var - överlevde dem så överlever jag! Tänkt och gjort, jag reste mig upp, kände igenom kroppen framför 4-5 förfärade indier och satt mig sedan för att äta frukost.

Vi åkte hemåt och stannade längs med vägen för att köpa en nypressad juice, vilket till lokalbefolkningens förtjusning blev dagens upplevelse och samtalsämne. När vi sedan skulle köpa bananer stannade jag klokt kvar i bilen och lät Reinaldo få ca 10-15 indiska män ståendes obekvämt nära sig under hela köpet - allt för att de inte skulle missa något!

Idag har vi även:

- Köpt kläder, och jag köpt min första sari vilken förhoppningsvis levereras till hotellet snart
- Åkt tuk-tuk
- Gått på en riktig bazaar - marknad med "märkeskläder" och tusentals indier på typ 1 kvadratmeter!
- Övertalat vår chaufför att följa med oss in och äta vid samma bord vilket tydligen många gånger är förbjudet.
- Varit på ett "modernt" shoppingcenter med lite bättre, finare, rikare och vitare indier. Priserna var desamma som i Sverige, dvs väldigt dyrt!
- Jag har även haft på mig min första punjab, en traditionell dräkt.
- Besökt Lotus-templet




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0