När är man egentligen svensk?

Vi hade en intressant diskussion i skolan igår med temat etnicitet. Vi kom in på det rubriken säger; när är man egentligen svensk och vilka är invandrare?

Invandrare betyder ju egentligen de personer som "vandrat in" i Sverige och bosatt sig här, oavsett anledning. Jag kan inte tala för alla, men i alla fall jag uppfattar att vi har två olika benämningar på personer som kommit till Sverige - invandrare och hitflyttade/inflyttade.

Under kategorin invandrare finner vi de personer som generellt sätt har ett "utländskt utseende" (ex afrikaner, araber, asiater osv) och på så sätt skiljer sig från det typiska svenska utseendet, ni vet ljus hy, blont hår och blåa ögon. Dessa personer är generellt flyktingar.

Talar vi däremot om hitflyttade/inflyttade personer så rör det sig fortfarande om personer av annan etnicitet och nationalitet, bara det att dessa personer kan vara svårare att kategorisera som invandrad eller inte. (amerikaner, ljusa européer osv) Dessa personer har inget fördömande om att ha kommit hit som flykting utan att denne mer har valt att flytta hit.

Jag får även uppfattningen om att de personer i den nedersta kategorin har lättare att integreras och inkluderas i det svenska samhället och snabbare räknas som svensk än vad en exempelvis egyptier gör.


När är man då svensk?

Jag frågade Reinaldo det och han svar var: när man är blond och blåögd och född här.

Hur många kriterier måste man uppnå för att klassas som svensk? Räcker det med att ara ha rätt hudfärg och tala språket eller måste man ha sina rötter i Sverige? Ses som ett adopterat barn som mer svensk än ett barn som är fött i Sverige men som har invandrade föräldrar?

Jag, Sarah Svensson, är född och uppvuxen i Sverige med två svenska föräldrar med svenska mor- och farföräldrar. Jag har blont hår och gröna ögon. På sommaren blir jag röd och med lite tur sedan brun och på vintern skiftar jag i vitt och lila. Jag firar jul och är döpt. Jag är rätt svensk va? Eller?

Men säg då en annan tjej, i samma ålder och med samma namn. Denna tjej är adopterad från Uganda och kom till Sverige när hon var 11 månader gammal. Hon minns inget från sitt "hemland" utan anser att hon har sin familj, liv och tillvaro här i Sverige. Hon talar svenska och har svenska kompisar. Är hon svensk då?

Och tänk ytterligare en annan tjej i samma ålder men med ett utländskt namn. Hon är född och uppvuxen här i Sverige och båda hennes föräldrar kom till Sverige som små och har sedan dess bott här. Hon är muslim men följer sällan religionen och äter griskött. Hon ber ibland då hon behöver hjälp eller har problem. Hennes kompisar är nästan bara svenskar och hon anser att hennes modersmål är svenska. Är hon svensk då?

Den sista tjejen är också lika gammal som mig och de andra. Hon har ljus hy, brunt hår och gråa ögon. Hon är född i Danmark och flyttade till Sverige som 11-åring och talar svenska med lätt brytning. Hennes kompisar är svenska och hon är kristen. Kulturkrocken hon upplevde var nästintill obefintlig. Hon definierar sig inte som svensk men anser inte heller att hon är dansk då hon knappt har kontakt med någon där nere förutom några släktingar. Är hon då svensk?

Vad bestämmer vem som är svensk och vad som är svenskt? Och om du bara har en etnicitet, vilket etnicitet har då ett barn med en svensk och en utländsk förälder?

Vi talar ofta om invandrare och nu även om andra generationens invandrare, dvs personer som är födda i Sverige av invandrade föräldrar. Kommer då dessa barn aldrig bli svenska fören de har ett svenskt utseende?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0