2010-02-01

Alltså vart tog januari vägen? Det känns som om denna månad bara flugit förbi, det var ju nyår nyss!

Nu har jag precis skrivit klart ett brev till min mormor som jag ska gå bort och lägga på lådan snart. Jag har skrivit ut lite fakta om Indien, om seder och kultur, maten, djurlivet, sevärdheter, färdmedel, lite bilder och en karta på hela landet så hon vet vart vi ska! Ska göra desamma till mamma och Reinaldos pappa så alla kan hålla sig lugna, haha.
Mormor hade sett en dokumentär på TV bara någon dag innan jag berättade att vi skulle åka och den handlade just om Indien. Killen i dokumentären hade åkt till Taj Mahal och varit i storstäderna, precis som vi planerar att göra! Hon visste därför väldigt mycket om Indien just nu ;)


Lotus temple i New Delhi som jag hoppas vi kan besöka eller i alla fall få se! Såå häftig byggnad!


Visste ni förresten att man inte får visa fotsulorna och/eller rikta dem mot en person eller tempel? Det anses väldigt kränkande och stötande.
Man får inte heller äta, ta i hand, ge gåvor eller pengar med vänsterhanden, detta måste ske med höger då man endast torkar sig med vänsterhanden vid toabesök. Att ge något till en person med vänster hand ses därför som att ge "skithanden" och är därför kränkande eller nedsättande.

Besöker man ett tempel så ska man ta av sig skorna och lämna allt med skinn och läder utanför. Kvinnorna ska även ha långkjol eller byxor och i vissa tempel/moskéer måste kvinnorna även ha långärmat och slöja som täcker håret. Männen i sin tur ska ha långbyxor och kortärmat eller skjorta, inte linne. Mobiltelefoner ska lämnas utanför fast kameror kan i vissa tempel tillåtas mot en avgift.

Det kommer vara sjukt mycket att tänka på. Speciellt att inte slänga upp benet över det andra och sitta i kors med benen för då kan man ju visa fotsulan!


Haha, kände mig bara tvungen att lägga upp denna bild! De står alltså och gör soppa här, mitt på gatan med några gasoltankar och alldeles intill vägen med avgaser, människor osv.
Är det så konstigt att många blir dåliga i magen när de åker utomlands? Haha

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0