Reseapotek

Nu när vi åker kommer vi garanterat behöva både magbefrämjande medicin, kylbalsam och sollotion. Gick ner till apoteket och frågade vad som kunde vara bra att ha med sig och med mig fick jag Probi mage (yoghurttabletter), nässpray, smärtstillande kräm för insektsbett, rivsår m.m samt Ear Planes (tryckutjämnande öronproppar till flyget).
Jag tänkte skriva en lista som kan vara bra att utgå ifrån då du ska packa ner "bra-ha-saker" till resan.


  • Panodil eller Ipren - det finns huvudvärkstabletter i de flesta länder men är du osäker eller har allergier så ta med det du vet att du tål.

  • Solskyddsfaktor - ta en hög solskyddsfaktor. Jag själv ska köpa en på 30 då jag lätt bränner mig. Utgå och välj utifrån hudtyp, klimat och typ av resa och rådfråga på apoteket eller i affären ifall du är osäker.

  • Nässpray - då en hastig klimatförändring kan täppa till näsan och torka ut slemhinnorna så kan det vara bra att ha med sig ett nässpray. Detta är svårt att få tag på utomlands, kanske nästintill omöjligt beroende på vilket land du åker till.

  • Yoghurttabletter - dessa främjar tarmarna och är bra i förebyggande syfte mot eventuella (eller kanske garanterade) magbesvär. Jag köpte Probi Mage vilket är en vegetabilisk kapsel innehållande en bra bakteriekultur.

  • Kylbalsam - aloe vera har en kylande, lindrande och läkande effekt på insektsbett, brännskador och sår. Aloe vera finns att köpa i flera utföranden, bland annat som gel.

  • Plåster, gasbindor och bandage - ifall du tror att du kan ha användning av detta, ta med dig det hemifrån ifall det skulle vara svårt att få tag på.

  • Uppstoppande medicin - medicin som Dimor och liknande har en uppstoppande verkan och är bra att ha med sig ifall magproblem med diarré skulle uppstå.

  • Öronproppar - får du som jag väldigt ont i öronen under flygningen så köp tryckutjämnande öronproppar. Förra gången köpte jag Ear Plane vilket hjälpte mig väldigt bra! Visst, jag hade fortfarande ont och kände trycket MEN det var en stor skillnad! Ear Planes kostar 98 kr på Apoteket och är utan tvekan bra investerade pengar!

  • Återfuktande/mjukgörande lotion - bränner du dig är det viktigt att återfukta huden. Ta med dig en återfuktande och/eller mjukgörande lotion som du vet är bra.

  • Desinficerande handsprit - överallt finns det bakterier, vissa bra och andra mindre bra. Desinficera händerna mycket och ofta. På apoteket finns det flera olika desinficerande spriter. Jag kommer köpa med mig både gel på 85% och vanlig rinnande på 75%.

Det finns säkerligen fler saker att skriva på denna lista men här är de saker jag kommer att ta med mig under vår semester (utom eventuellt gasbindor och bandage).

Glöm inte bort att du inte får ta med dig flaskor eller behållare som innehåller mer än 100 ml i ditt handbagage! Dessa ska även förvaras i en återförslutningsbar påse.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det är både och :D men mest för att gå ner i vikt. Ja jag vill gärna peppa och ge råd! Skitbra ju!

ja de brukar ju inte va så många som håller sina nyårslöften annars haha

2011-02-02 @ 20:17:42
Postat av: Elly- mamma till Leon

Ser nu att jag glömde skriva i att de va jag igår haha.

men nu vet du! (om träningen)

2011-02-03 @ 12:21:18
URL: http://gravidnu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0