Vegetariska burgare med tomat och ost

Igår testade vi en ny maträtt. Jag hittade några färdiga vegetariska bullar på Coop och kom då på att jag kunde försöka göra egna. Sagt och gjort. Jag plockade på mig allt jag kunde tänkas behöva för att få ihop dem, åkte hem och testade. Dem blev supergoda!

Det här behöver du:

1 paket soltorkade tomater (100 gram)
½ paket fetaost (ev. lite mer)
½ rödlök
3 ägg
1 morot
2-3 msk tröbröd
Olivolja
Basilika, färsk eller torkad
Persilja
Svartpeppar

Till stekning:
Ströbröd
Olivolja

Såhär gör du:

Finhacka de soltorkade tomaterna, fetaosten och rödlöken och lägg allt i en skål. Häll i ett par matskedar olivolja och ströbrödet. Riv i 1 morot och tillsätt äggen. Finhacka kryddorna och tillsätt dem. Häll i ca 2-3 msk olivolja och ströbröd och rör om till en jämn massa. Låt stå en stund.
Förbered för stekningen genom att ta fram en tallrik och häll på riktigt med ströbröd. Försök forma bollar av smeten och rulla dem i ströbrödet. Lägg dem i stekpannan och tryck till dem lite så dem blir platta. Stek i rikligt med olja tills båda sidorna får en gyllenbrun yta.
Servera direkt.

Serveringstips:
Servera med en god tzatziki, sallad och potatis eller likande. För en smakrik middag använd rucola-sallad, resterande rödlöken, tomat och paprika.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0