Ingen kan köpa livet.

För ett par dagar sedan när jag var på väg till skolan lyssnade jag på ett reportage på radion om en kille vid namn Emil som numera var en så kallad "non consumer", dvs en person som inte shoppar mer än det nödvändiga för att överleva, mestadels mat.
Emil var tidigare en modeintresserad kille som levde som alla andra men ansågs numera som en udda person som inte längre följde de normer samhället för övrigt bygger på. Han trodde på människan och dess godhet och kärlek. Han hade ingen TV då han menade att den ständigt matar oss med hur vi ska vara, se ut, tycka om och framför allt - köpa.


Jag har efter detta funderat mycket på hans tankar. Vår konsumtion är ohållbar i längden men nödvändig enligt politikerna för att hålla ekonomin flytande.
Hur mycket saker har jag egentligen inte som jag inte behöver? Mängder!

Gör dessa materiella ting mig lyckligare i längden? Kan jag känna ett glädjerus eller lyckokänsla över det där halsbandet som jag köpte? Ja, kanske då jag köper det och när jag första gången använder det. Men sedan då? Endast döda och materiella ting utan någon egentlig mening för varken mig som person eller betydelse för vem jag är.
Thomas Di Leva är en klok man. Det mesta kan man köpa men ingen kan köpa livet.
Så sant, ingen kan köpa äkta kärlek. Ingen kan köpa hälsa. Ingen kan köpa livet.

Thomas Di leva - ingen kan köpa livet

Du sitter ensam, surfar efter skatter du vill ha.
Du går och shoppar, söker efter något du kan va
Din tunga suktar efter himmlarna
Din näsa följer alla vindarna.

Det mesta kan man köpa, men ingen kan köpa livet
Ingen kan köpa livet
Ingen kan köpa livet

Du vandrar hemmåt i rätt kostym av märket antivåld.
Din klocka tickar, du läser om att månen har blivit såld.
Vad kostar utsikten i fönstret där?
Vem äger luften som vi andas här ?

Det mesta kan man köpa, men ingen kan köpa livet
Ingen kan köpa livet
Ingen kan köpa livet

Se mig, hör mig, känn mig, rör mig.
Se mig, hör mig, känn mig, rör mig.
Se mig, hör mig, känn mig, rör mig.

Det mesta kan man köpa, men ingen kan köpa livet.
Ingen kan köpa livet
Ingen kan köpa livet

Det mesta kan man köpa, men ingen kan köpa livet.
Ingen kan köpa livet
Ingen kan köpa livet

Ingen kan köpa livet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0